سقف کاذب کناف

کناف-سقف-کاذب (2)

اجرای سقف کاذب با کناف، بررسی کامل

یکی از متریال هایی که برای ایجاد سقف کاذب در ایران به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، کناف است. مشاوران شما در پارس آوات، آمادگی کافی و لازم برای طراحی و اجرای انواع سقف کاذب با کناف را دارا هستند. برای مشاوره، خرید ، سفارش و اجرای کناف می توانید با ما در تماس باشید.

برای آن دسته از دوستانی که آشنایی با کناف ندارند و نمی توانند کناف چست ، بطور خلاصه باید بگوییم که این متریال در حقیقت ورق گچی فشرده است که بر اساس فرمولی خاص در کارخانه کناف تولید می گردد. ابعاد ورق کناف متفاوت است اما معمولا عرض ورق کناف ۱۲۰ سانتی متر است. طول ورق کناف ۲۴۰، ۳۶۰ و … سانتی متر می باشد. ورق کناف دارای ضخامت های مختلفی است اما ضخامت ۱۲ میل آن بسیار پر استفاده است. پس، کناف در حقیقت ورق گچ است که از پیش آماده شده و خشک شده است. این ورق های گچی، که با نام گچ برگ شناخته می شوند، خشک هستند. خشک بودن به این معناست که برای اجرای کناف، نیازی به آب وجود ندارد.

نور مخفی کناف سقف آشپزخانه
نور مخفی کناف سقف آشپزخانه

ورق های کناف به صورت خام برش خورده و بر روی سازه کناف نصب می گردند. بنابراین مانند متریال هایی نظیر گچ و سیمان و …، نیاز به مخلوط شدن به آب ندارند و به صورت خشک اجرا می گردند. به دلیل عدم استفاده برای نصب کناف، پس از اتمام کار نیازی به خشک شدن آن نیز وجود ندارد و می توان بلافاصله پس از اتمام کنار کاری اقدام به نقاشی نمود.

یکی از کاربردهای فوق العاده پنل های گچی کناف ، استفاده از آن برای طراحی و ساخت سقف کاذب است. چرا که کناف به دلیل سبکی خاصی که دارد می تواند تضمین کند که وزن زیادی به سقف وارد نخواهد شد. همچنین این متریال با سرعت بسیار زیادی اجرا می شود و می توان طرح های بسیار متنوعی را با آن اجرا نمود. استفاده از کناف بر روی سقف ، پرکاربردترین استفاده از این متریال است.

از سوی دیگر با فاصله ای که میان سقف کاذب و اصلی ایجاد می شود، قابلیت نورپردازی نیز ایجاد می گردد. یعنی می توان فاصله ی بین دو سقف را با لایت های مخصوص کار کرد و در نهایت به نور مخفی بسیار جذاب و شیکی رسید.

سقف کاذب مدرن آشپزخانه
سقف کاذب مدرن آشپزخانه

تعریف سقف کاذب

پس از آنکه به طور خلاصه و مقدماتی با متریال کناف آشنا شدید، در ادامه قصد داریم شما را با سقف کاذب آشنا نماییم. همانطور که از نام آن پیداستف سقف کاذب اشاره به سقفی دارد که واقعی نیست! به طور معمول سقف کاذب کمی با فاصله از سقف اصلی اجرا می گردد. در انگلیسی به سقف کاذب False Ceiling گفته می شود.

سقف های کاذب به لحاظ کاربرد دو عملکرد می توانند داشته باشند:

  • پوشش اصلی سقف : در این حالت سقف اصلی بصورت سفت کاری اجرا می شود. منظور از سفت کاری، همان آجر، تیرچه و یا هر متریال دیگری است که برای ساخت سقف اصلی به کار گرفته شده است. سپس، سازه کناف بر روی این سقف اجرا شده و ورق های کناف روی این سازه نصب می گردند. به این شکل، سقف اصلی ساختمان با کناف اجرا شده است. در این حالت، بازهم کناف سقف کاذب است. چرا که سقف اصلی، همان سقف سفت کاری است. معمولا این حالت و شکل از سقف زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داریم تاسیسات ساختمان، لوله ها و سیم کشی برق و …، از روی این سقف کاذب بگذرند و در مواقع نیاز، دسترسی مناسب به آن وجود داشته باشد. این نوع سقف معمولا در ساختمان های اداری و تجاری مورد استفاد قرار می گیرند.
  • طرح دکوراتیو : حالت دکوراتیو سقف کاذب زمانی اتفاق می افتد که سقف اصلی ساختمان اجرا شده است و بدون سقف کاذب هم سقف، کامل است. در این حالت برای اضافه کردن زیبایی به دکوراسیون منزل و یا محیط کار و یا هر فضای دیگر، طرحی دکوراتیو بر روی سقف اصلی اجرا می گردد. طرح های دکوراتیوی که می توان زیر سقف اصلی اجرا نمود، بسیار زیاد و متنوع هستند. از باکس نور مخفی دور تا دور گرفته تا طرح های پیچیده. معمولا وقتی سقف کاذب دکوراتیو پیاده سازی می گردد، هدف این است که بتوانیم نورپردازی فضا را متحول کنیم. به طور مثال در یک منزل مسکونی و بویژه در فضای پذیرایی (نشیمن) نور مخفی بسیار محبوب و پر استفاده است. در فضاهای تجاری سقف دکوراتیو و نورپردازی آن، برای ایجاد نور بیشتر در فضاست (نور مخفی در فضاهای تجاری چندان مورد استفاده نیست).

کناف سقف پذیرایی مربع

پس از آشنایی شما با سقف کاذب و کارکرد آن در ساختمان و منزل، قصد داریم از منظر طراحی، False Ceiling را مورد استفاده قرار دهیم.

انواع سقف کاذب کناف

انواع سقف کاذب را می توان از نقطه نظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد. از جمله نوع متریال مورد استفاده، نوع طراحی، نورپردازی و … . با توجه به این که متریال مورد استفاده ما برای ایجاد سقف، کناف است، بنابراین ما از نظر متریال این موضوع را مورد بررسی قرار نخواهیم داد. فقط بدانید که متریال هایی نظیر گچ . رابیتس، باریسول، آسمان مجازی شیشه ای و …، برای پیاده سازی و اجرای سقف کاذب مورد استفاده هستند.

از نظر طراحی، سقف های کاذب که به شکل دکوراتیو اجرا می شوند را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود. چرا فقط دسته سقف های دکوراتیو را مورد بررسی قرار می دهیم؟ به این دلیل که کناف به عنوان سقف پوششی، معمولا به صورت ساده مورد استفاده قرار می گیرد و این سقف کاذب دکوراتیو است که می تواند از نظر طراحی دسته بندی گردد.

سقف کاذب دکوراتیو ساده : همانطور که از نامش پیداست، این نوع طرح عبارت است از سادگی. یعنی طرح دکوراتیوی که قرار است بر روی سقف اجرا گردد، کاملا ساده است. به طور معمول، در فضاهایی که از طراحی و دکوراسیون مدرن بهره می برند، سقف به صورت ساده اجرا می گردد. از جمله سقف های دکوراتیو ساده می توان به اجرای باکس نور مخفی اشاره نمود. در تصویر زیر، نمونه ای از یک طرح ساده را مشاهده می نمایید:

کناف سقف پذیرایی مربع

سقف دکوراتیو پیچیده : متضاد آنچه در رابطه با سقف ساده تشریح شد، می توان برای سقف پیچیده متصور بود. طرح هایی نسبتا شلوغ. این نوع سقف های دکوراتیو، در فضاهای لوکس بیشتر مورد استفاده هستند. به عنوان مثال، خانه هایی که سبک کلاسیک دیزاین می شوند، طرح های پیچیده را بیشتر در خود می بینند. این طرح ها با توجه به پیچیدگی ای که دارند، به طور معمول زمان و هزینه بیشتری نسبت به سقف های ساده احتیاج خواهند داشت. در تصویر زیر می توانید نمونه ای از اجرای یک سقف دکوراتیو نسبتا پیچیده و وقت گیر را مشاهده نمایید:

طرح خاص سقف کاذب با کناف
طرح خاص سقف کاذب با کناف

مزایای استفاده از کناف برای سقف کاذب

وقتی سقف کاذب با کناف اجرا می شود، تمامی مزایای کناف را باید برای این نوع سقف در نظر گرفت. نه تنها برای سقف، بلکه برای هر بخش دیگری که از این متریال استفاده شود، می توان همین ویژگی های مثبت را در نظر داشت که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • قابلیت اجرای طرح های مختلف : یکی از بزرگترین مزایای استفاده از کناف برای سقف کاذب، شکل پذیری آن است. روال کار بدین شکل است که هر طرحی که برای سقف منزل، محل کار و …. در ذهن داشته باشید را به ما منتقل نموده و ما با استفاده از برش ورق های کناف طرح مورد نظر شما را چه به صورت خطوط صاف و چه قوس دار، پیاده سازی می کنیم.
  • قیمت پایین : در مقایسه با سایر متریال هایی که برای اجرای سقف های دکوراتیو و کاذب و … مورد استفاده هستند، کناف قیمت تمام شده ی پایین تری خواهد داشت. حتی در مقایسه با سیستم گچ و رابیتس نیز قیمت تمام شده ی این متریال پایین تر و بهینه تر است.
  • سرعت اجرای بالا : به این دلیل که کناف یک متریال از پیش آماده است، سرعت اجرای آن در مقایسه با دیگر متریال هایی که برای اجرای سقف مورد استفاده قرار می گیرند، بالاتر است. حتی در مقایسه با تمامی متریال های ساختمانی می توان کناف را جزئی از متریال هایی دانست که با سرعت بالا اجرا می گردند. بنابراین، شما استفاده از کناف سبب خواهد شد تا پروژه ساختمانی شما با سرعت بیشتری جلو برود.
  • متریال خشک و بدون نیاز به خشک شدن : همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیمف کناف یک متریال خشک است. به این معنا که برای نصب کناف نیازی به استفاده از آب نیست. به همین دلیل هم سریع تر اجرا می شود و هم اینکه پس از اجرا، نیازی به زمان برای خشک شدن نخواهیم داشت. بنابراین می توان بلافاصله پس از کناف کاری، نسبت به نقاشی ساختمان اقدام نمود. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، باید بدانید که چنانچه شما از گچ برای سقف کاذب استفاده نمایید، پس از گچ کاری، نیاز به زمان خواهید داشت تا گچ خشک شود تا پس از آن بتوانید نسبت به نقاشی ساختمان اقدام نمایید.
  • اجرای طرح های زیبا :  وقتی صحبت از کناف می شود، باید بخاطر داشته باشید که با یک متریال کاملا انعطاف پذیر روبرو هستید. نه اینکه ورق های کناف منعطف و خم پذیر باشند! منظور این است که می توان تقریبا هر طرحی را بر روی سقف و یا دیوار با کناف پیاده سازی نمود. از طرح ها ساده گرفته تا پیچیده ترین طرح ها!
  • قابلیت نور پردازی و اجرای نور مخفی: یکی از دلایل اصلی استفاده از سقف دکوراتیو کاذب این است که بتوانیم از نورپردازی بهره ببریم. نورپردازی یکی از مواردی است که سبب زیبایی محیط خواهد شد. یکی از بهترین نورپردازی ها هم سیستم نور مخفی است که هم کم هزینه اجرا می گردد و هم این که زیبایی بسیار زیادی با خود به همراه دارد.
سقف کاذب کناف منزل
سقف کاذب کناف منزل

اجرای سقف کاذب کناف

بطور حتم هر کار اجرایی ساختمان، نیاز به مقدمه و پیش نیازی دارد. بطور مثال پیش نیاز اجرای اسکلت ساختمان این است که فونداسیون آن ریخته شود. و یا اینکه پیش از اجرای نازک کاری، باید سفت کاری به اتمام رسیده باشد. پیش نیاز و یا زیر کار سقف کاذب نیز اجرای سازه کناف می باشد. به سازه کناف در اصطلاحات عامیانه، زیرسازی و شاسی کشی کناف نیز گفته می شود. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر در رابطه با نحوه اجرای کناف برای سقف، زیر کار مورد نیاز و … صحبت کنیم.

بسیاری از دوستانی که با پارس آوات برای اجرای کناف تماس می گیرند، به دلیل عدم آشنایی دقیق با کناف و نحوه اجرای آن، سوالی برایشان مطرح است و آن این است که آیا کناف نیاز به شاسی کشی دارد و یا به شکل دیگری اجرا می گردد. در واقع در ادامه قصد داریم به شما و تمام کسانی که چنین سوالی در ذهن دارند، پاسخی ساده به این سوال بدهیم.

پاسخ این سوال مثبت است. کناف دارای شاسی کشی مربوط به خود است که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم. این شاسی کشی یا زیرسازی یا سازه، پیش نیاز اجرای کناف بر روی سقف است. چه سقف اصلی و چه کاذب!

زیرسازی کناف
زیرسازی کناف

سقف کاذب در یک فضای مسکونی و اداری و همینطور استفاده از نور مخفی روی سقف کاذب که سبب زیبایی دو چندان فضا خواهد شد، نیازمند اقداماتی است که از این مراحل با عنوان کناف کاری یاد می شود. به این منظور، ابتدا شاسی کشی کناف، مطابق نقشه و طرح انجام می شود و سپس ورق های کناف مطابق ابعاد و اندازه های موجود در طرح برش خورده و بر روی این سازه نصب می شوند. پ از پایان کناف کاری، وقت اجرای بتونه و ماستیک مخصوص کناف است. بوسیله بتونه، تمامی درزهای قطعات کناف پر می شود و به سطحی صاف و یکدست می رسیم. دقیقا مانند سطحی که در دست آخر گچ کاری به دست می آید. پس از آن، نقاشی ساختمان انجام می شود و False Ceiling ایجاد می شود. اگر قصد داشته باشید روی این سقف از لامپ های هالوژن بهره ببرید، در هنگام کناف کاری، جای این نوع لایت و یا هر نوع لایت دیگر، باید از روی کناف در آورده شود تا بتوان لایت ها را نصب نمود.

در نظر بگیرید قرار است یک باکس نور مخفی دور تا دور فضای پذیرایی منزل اجرا شود. برای این کار ابتدا باید سازه کناف دور تا دور فضای پذیرایی نصب گردد. این کار مطابق ابعاد و اندازه مورد نظر انجام می گردد. سپس ورق کناف مطابق ابعاد مورد نیاز برش خورده و بر روی این سازه توسط تفنگی نصب می شوند. سپس، بتونه کاری سقف انجام شده و می توان سقف را نقاشی نمود. پس از آن، لایت های بر روی سقف یا داخل آن نصب می گردند  و کار اجرای سقف کاذب کناف به اتمام می رسد.

سقف کاذب با سرعت بسیار زیاد اجرا می گردد و این سرعت زیاد را می توان بزرگترین حسن کناف دانست.

زیرسازی کناف
زیرسازی کناف

قیمت سقف کاذب کناف

به طور حتم وقتی صحبت از متریال ساختمانی می شود، قیمت آن یکی از مهم ترین فاکتورهاست. چرا که این قیمت است که تعیین می کند استفاده از متریال در پروژه صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر. در حقیقت، متریال های زیادی در بازار هستند که به لحاظ کیفیت سطح کاملا بالا و قابل قبولی دارند اما قیمت تمام شده ی بالای آنها، اجازه استفاده از آنها را نخواهد داد! در این میان، می توان کناف را متریالی دانست به لحاظ قیمت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و از سوی دیگر، کیفیت آن بسیار بالاست. لازم است بدانید که کناف نام یک برند آلمانی است که سالهاست در ایران و توسط کارخانه این شرکت در ایران تولید می گردد.شرکت کناف پارس آوات، تنها و تنها، از برند کناف ایران برای اجرای پروژه ها استفاده می نماید و برندهای متفرقه به هیچ عنوان مورد استفاده نیستند.

در جدول زیر می توانید قیمت تمام شده ی این ورق های گچی آلمانی را مشاهده نمایید (با توجه به نوسان مداوم قیمت ها، برای استعلام قیمت نهایی یا قیمت پروژه، با ما در تماس باشید. قیمت جدول زیر مربوط به بهمن ماه ۱۳۹۸):

سقف دکوراتیو کنافقیمت (بهمن ماه ۱۳۹۸)
ساده۸۵۰۰۰ تومان برای هر مترمربع
باکس نور مخفی دور تا دور۸۰۰۰۰ تومان برای هر مترمربع باند با عرض ۴۰ سانتی متر
طرح های دکوراتیو غیر ساده
قیمت بر اساس طرح و بصورت توافقی تعیین می گردد.

بررسی نمونه ها

پس از آشنایی با سقف کاذب و متریال مورد استفاده برای اجرای آن یعنی کناف، مزایا استفاده از کناف و همینطور حدود قیمت، در ادامه دعوت می کنیم نمونه ها و تصاویری از اجرای انواع سقف کاذب با کناف را مشاهده نمایید.

سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل
سقف کاذب مدرن برای منزل

کناف-سقف-کاذب (1) کناف-سقف-کاذب (4)  کناف-سقف-کاذب (6)      کناف-سقف-کاذب (12)   کناف-سقف-کاذب (17) کناف-سقف-کاذب (16) کناف-سقف-کاذب (15) کناف-سقف-کاذب (14)    کناف-سقف-کاذب (22) کناف-سقف-کاذب (23) کناف-سقف-کاذب (28) کناف-سقف-کاذب (27)   کناف-سقف-کاذب (24) کناف-سقف-کاذب (29) کناف-سقف-کاذب (30) کناف-سقف-کاذب (31)

شرکت کناف پارس آوات

عرضه و اجرای سقف کاذب با کناف