انواع کناف سقف: سقف کاذب مشبک و یکپارچه

اجرای کناف

در این قسمت می خواهیم نحوه اجرای کناف سقف و اطلاعات مربوط به مدل های مختلف طراحی سقف با استفاده از سیستم کناف را در اختیار شما قرار دهیم ، به طور کلی سقف کناف به دو دسته سقف های کاذب یکپارچه و سقف های کاذب مشبک تقسیم می شود:

سقف کاذب مشبک (متحرک)

در اجرای سقف کاذب کناف از پنل‏های گچی پیش ساخته به عنوان پوشش سقف استفاده می شود که بر روی پروفیل های سرد نورد شده (شبکه سازه های سپری به شکل T) قرار می گیرند. این شبکه به وسیله آویزهای قابل رگلاژ به سقف خام متصل می شود. سقف کاذب کناف شامل دو نوع ساختار می باشد:

 زیرسازی این ساختار شبکه کلیک بوده و پر کننده آن نیز تایل های گچی ۶۰×۶۰ می باشد. تایل گچی دارای دو نوع ساده و آکوستیک می باشد:
الف) تایل ساده (فاقد خاصیت جذب صوت):
–    بدون روکش (دارای قابلیت رنگ آمیزی)
–    روکش دار (روکش PVC بر روی تایل و یا روکش آلومینیوم بر پشت تایل): با استفاده از روکش PVC دیگر نیازی به رنگ آمیزی نیست و سرعت عملیات بالا می رود. همچنین در فضاهایی که احتمال ریزش آب و یا تعرق وجود دارد مثل محل عبور لوله های تأسیساتی و مناطق شرجی نظیر شمال و جنوب کشور از تایل روکش آلومینیومی استفاده می شود.
ب‌)    تایل آکوستیک (دارای خاصیت جذب صوت) مناسب برای دفاتر کار، سینماها، آمفی تئاترها و …
–    تایل گچی آکوستیک مدل ۸/۱۲/۳۶:
این نوع تایل دارای خاصیت جذب صوت می باشد. برای تقویت خاصیت آکوستیک سوراخ های دایره شکلی به قطر ۸ و ۱۲ میلیمتر با فاصله مرکز به مرکز ۳۶ میلیمتر در سطح تایل حفر شده است.
–    مدل ۶/۱۸:
این نوع تایل دارای خاصیت جذب صوت می باشد. برای تقویت خاصیت آکوستیک سوراخ های دایره شکلی به قطر ۶ میلیمتر با فاصله مرکز به مرکز ۱۸ میلیمتر در سطح تایل حفر شده است.

سقف کاذب مشبک،سقف کاذب،سقف کناف

سقف کاذب یکپارچه

۱- سقف کناف دکوراتیو

این ساختار این ویژگی را به کاربر می دهد که خلاقیت و پیچیده ترین طرح های خود را به واقعیت تبدیل کند. این فرم ها می توانند طرح های منحنی، قوسی، باکس ساده، نور مخفی دور و طرح های متنوع سقف کاذب بالای لوستر را شامل شوند که هر کدام ویژگی بصری متفاوتی را در فضا ایجاد می کند. برای مثال در فضاهای ورزشی نظیر استخر با توجه به خاصیت آکوستیک سقف کاذب دکوراتیو طرح دار از این سقف به منظور جذب صدا استفاده می شود. در هر یک از مراکز عمومی، لابی هتل ها، فروشگاه ها و غیره بسته به مقتضیات مختلف فرهنگی، تجاری، کاربری و قطعاً معماری می توان از انواع مختلف سقف دکوراتیو استفاده کرد.

۲- سقف کاذب ساده با نقش پوشانندگی

در این نوع سقف ها چفت یا درز دیده نمی شود ودرز ها به وسیله بطانه پوشش داده می شوند. سازه ها و پانل های کناف از نظر وزنی بسیار سبک بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای سقف های اجرایی با رابیتس و گچ هستند. ساختار (ساده) خود دارای سه تیپ روش اجرای زیرسازی است که با توجه به مقتضیات و محدودیت های فضا قابل اجرا می باشند. در پایین هر یک از این تیپ ها توضیح داده شده است

سقف کاذب کناف با سازه دو طرفه D112َA

در این ساختار امکان استفاده از یک یا چند لایه پنل روکش دار گچی وجود دارد. این صفحات می توانند از نوع معمولی (RG)، مقاوم در برابر رطوبت (MR) و مقاوم در برابر حریق (FR) باشند. پس از اجرای زیرسازی و نصب پنل های گچی درزگیری به وسیله نوار و بطانه درزگیری صورت می گیرد و در صورت لزوم می توان از ۲ تا ۵ میلیمتر گچ ساتن برای هم سطح نمودن تراز تمام شده با تراز سفید کاری استفاده کرد. سرعت عملیات اجرای این سقف بسیار بالا بوده و بیشتر در موارد زیر کاربرد دارد:
برای پوشش سقف هایی با مساحت بیش از ۵۰ متر مربع
وجود دهانه های بیش از ۴ متر
ارتفاع آویز بیش از ۴۵۰ میلیمتر

اجرای کناف

سقف کاذب کناف با سازه یک طرفه D112B

در این ساختار امکان استفاده از یک یا چند لایه پنل روکش دار گچی وجود دارد. این صفحات می توانند از نوع معمولی (RG)، مقاوم در برابر رطوبت (MR) و مقاوم در برابر حریق (FR) باشند. پس از اجرای زیرسازی و نصب پنل های گچی درزگیری به وسیله نوار و بطانه درزگیری صورت می گیرد و در صورت لزوم می توان از ۲ تا ۵ میلیمتر گچ ساتن برای هم سطح نمودن تراز تمام شده با تراز سفید کاری استفاده کرد. سرعت عملیات اجرای این سقف بسیار بالا بوده و بیشتر در موارد زیر کاربرد دارد:
برای پوشش سقف هایی با مساحت کمتر از ۵۰ متر مربع
وجود دهانه های حداکثر ۴ متری
ارتفاع آویز کمتر از ۴۵۰ میلیمتر
مواقعی که سقفی ارزان با سرعت اجرایی بالا نیاز باشد

اجرای کناف

سقف کاذب کناف خود ایستا (بدون آویز) D131

زمانی که امکان آویز گیری وجود نداشته باشد، از سقف کاذب خود ایستای کناف استفاده می شود. از نظر مورد مصرف و نوع ساختار، این نوع سقف کاذب مشابه دیوار جدا کننده کناف است که البته به صورت افقی اجرا می شود. سقف کاذب خود ایستا بیشتر در فضاهایی که عرض آن ها کمتر از ۳ متر بوده و حجم تأسیسات بسیار بالا است نظیر راهروهای هتل ها و بیمارستان ها و فضاهایی از این دست کاربرد دارد.

موارد کاربرد اجرای سقف کاذب کناف:

پوشش تأسیسات مکانیکال و الکتریکال در پشت سقف
امکان اجرای نور مخفی و سیستم های روشنایی متنوع
زیباسازی و دکور ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی و …
افزایش مقاومت بنا در برابر حریق از طریق پوشش اجزای سازه (پنل های ضد حریق)
پوشش سقف محیط های مرطوب مثل سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و … (پنل های ضد آب)
مزایا و نقاط قوت اجرای سقف کاذب کناف:
اقتصادی بودن و بهای تمام شده پایین
سهولت دسترسی به تأسیسات پشت سقف (در صورت استفاده از دریچه بازدید و یا سقف مشبک تایل)
ماهیت سریع و آسان عملیات اجرای سقف کاذب (این قضیه به ویژه در فضاهای وسیع نمود بیشتری دارد)
سبک بودن سقف نهایی (وزن پنل های گچی و زیرسازی آن بسیار پایین است)
انعطاف پذیری بالای سقف کاذب کناف (این خاصیت امکان ایجاد طرح های مختلف معماری را فراهم می کند)
امکان تغییر دکور و طرح در آینده
نصب چراغ و ادوات روشنایی به صورت روکار و توکار
سهولت تعمیرات و نگهداری
مقاومت در برابر زلزله

نحوه نصب و اجرای سقف کاذب کناف:

I.    آماده سازی پیشنیازهای زیرسازی: محاسبه فاصله سازه های باربر و فاصله سازه های پنل خور بر اساس نوع پوشش کاری، رده وزنی سقف کاذب و نوع مقاومت در برابر حریق بر اساس استانداردهای سیستم ساخت و ساز خشک کناف.
II.    اجرای سازه تراز
III.    اجرای آویزها (در صورت نیاز)
IV.    اجرای سازه های باربر
V.    اجرای سازه های پنل خور
VI.    اجرای بازشوها (در صورت نیاز)
VII.    اجرای اجزای بادبندی (در صورت نیاز)
VIII.    نصب لایه عایق (در صورت نیاز)
IX.    نصب صفحات روکش دار گچی
X.    اجرای درزهای انقطاع (در مساحت های بالا)
XI.    درزگیری و آماده سازی برای رنگ (در صورت نیاز)

محدودیت های اجرای سقف کاذب کناف:

اجرای صحیح سیستم های ساخت و ساز خشک (پنل گچی یا کناف) نیاز به آموزش و تخصص دارد، بنابراین اجرای عملیات نصب سیستم های ساخت و ساز خشک توسط افراد غیر متخصص به شدت باعث افت کیفیت کار نهایی، اصلاحات و دوباره کاری های فراوان، دور ریز بالای مصالح و در نهایت افزایش هزینه و زمان کار می گردد.
استفاده از محصولات فرعی و نامرغوب موجود در بازار باعث افت کیفیت کار تمام شده، عدم برآورده شدن ملزومات مفروض طراحی و بروز مشکلات عدیده در زمان بهره برداری می گردد.

پارس آوات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>